Jumaat, 31 Ogos 2012

mencari......





Semalam Allah menghantar seseorang.
Membicarakan soal cinta.
Rasanya ianya tidaklah hal yang asing.
Cinta dan manusia.
Begitu dekat kan?
Sedih,
Bahagia,
Kecewa,
Itu semua sudah menjadi teman akhrab dalam sel cinta.

"Bila kita berkata kita rasa keseorangan, hakikatnya Allah berkata yang Dia tidak akan pernah meninggalkan kita."

Kadang-kadang cinta itu bagai racun.
Racun yang bisa membunuh hati.
Mengapa aku bilang racun dalam hati?
Kerana pihak lagi satu belum halal buat aku, kamu.
Mengapa mahu membazirkan sel-sel neuron untuk memikirkannya?
Langsung tiada pahala.
Lain jika sudah halal, memandang wajah si penghuni hati itu pun sudah dapat pahala.
Mungkin berganda-ganda nilaiannya jika Allah redha dengan ikatan itu.
Sungguh, rasa malu dengan Allah.
Adakala kita terlalu lebihkan masa pada perihal dunia.
Asyik memikirkan perkara remeh-temeh sampai lupa segalanya patut dikembalikan pada Allah.
Rasa cinta pada manusia ini juga pinjaman Allah.
Mata memandang sekeliling.
Semua yang ada di sini pinjaman Allah.
Mengapa kita tidak mendahulukan Allah?
Mengapa kita tidak serahkan semuanya pada Allah.

"Cinta itu bukan untuk dihapus, tapi untuk diurus. Diurus dengan sebaiknya."

Mendapat jemputan walimah sana sini,
majlis pertunangan sana sini,
ramai yang bertanya giliran si kenit ini bila lagi.
Maaf ya, itu soalan tipikal yang malas untuk dijawab.
Kalau diam, bimbang nanti dibilang sombong.
Kalau mulut bertutur, bimbang dikata omong kosong.
Sudahnya, sekadar senyum.
Senyum bagi pelengkap syarat.
Tidak mengapa, mari aku kisahkan satu per satu.
Jodoh itu rahsia Allah.
Biar masa yang menentukan.
Untuk mendirikan masjid dalam keadaan diri yang masih kosong dengan ilmu agama,
itu bukan aku.
Maaf, jika ada yang kurang setuju.
Berkahwin pada usia yang belum mematangkan aku.
Kebanyakan teman yang sudah mendirikan masjid,
bakal mendirikan masjid,
dilihat sudah cukup matang berbanding diri aku yang masih bertatih.
Ibadah mereka juga semuanya terjaga.
Hingga solat dhuha pun tidak pernah lepas.
Duduk termenung.
Bukan termenung kosong.
Layakkah aku mengejar cinta manusia,
jika cinta dengan Allah masih lagi tidak cecah tahap cinta luar biasa.
Kalian tahu apa yang aku maksudkan dengan cinta luar biasa?
Bila segala yang dilakukan kembali pada Allah.
Semuanya kerana Allah.
Memang cukup luar biasa,
hingga dunia hanya mampu singgah sekilas mata.
Allah.
Apa-apa pun.
Aku serah segala pada Dia,
Tuhan kita yang layak menentukan segala.:')







NotaKaki : I like writing. Because writing is my therapy. Because you know you can write, without worrying that nobody will listen.
"..and deep down, you hope it's understood."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan